The year 2021 marks the 230th anniversary of the arrival in Japan of John Kendrick, considered the first American to set foot in Japan, and the 180th anniversary of John Manjiro, considered the first Japanese to land on the U.S. mainland rescue by an American whaling ship.
The stories of these two men who made first contact between Japan and the United States are as follows.
In 1791, an American trader, Captain John Kendrick, after visiting China to trade furs, knowing that he could not trade with Japan, took two U.S. merchant ships, the Lady Washington (Boston flag), of which he was captain, and the Grace (New York flag, Captain Douglas) to Japan, stopping at Kushimoto Oshima Island in Wakayama Prefeccture "for shelter due to bad weather".
Captain Kendrick thought that he might have a chance to sell his sea otter pelts at a high price, so he tried to trade, but the pelts had no value in Japan at that time, so trade negotiations failed.
Although he was only there for a few days, this is believed to be the first encounter between the United States and Japan recorded in official documents (e.g., the "History of Massachusetts Maritime Affairs").
In January 1841, Manjiro and his four companions went fishing, but three days later they encountered choppy seas. Six days later, they drifted to Torishima Island, an isolated island in the Pacific Ocean 760 kilometers south of Tosa-Shimizu City in Kochi Prefecture. They lived there for about six months in harsh conditions, until they were found and rescued by the American whaling ship John Howland, which had stopped at the island in search of the eggs of sea turtles.
At that time, Japan was under national isolation and it was difficult for foreign ships to even approach Japan. Therefore, Captain William H. Whitfield took the five castaways to Hawaii where they were safe. In 1843, the ship returned to New Bedford, Massachusetts, the largest whaling station in the United States, and Manjiro became the first Japanese to land on the U.S. mainland.
After studying English, mathematics, surveying, navigation, and shipbuilding in the U.S. and sailing around the world on a whaling ship, Manjiro returned to Tosa in 1852. When the Shogunate sent the first official overseas mission to the U.S. in 1860 to ratify the Treaty of Amity and Commerce between Japan and the United States, Manjiro served as an interpreter aboard the accompanying ship, the Kanrin Maru, and made many contributions as a bridge between Japan and the United States.
2021年は、日本に来航した最初の米国人とされるジョン・ケンドリックの来日から230周年、また、米国本土に上陸した最初の日本人とされるジョン万次郎が米国の捕鯨船に救出された年から180周年を記念する年です。 日米の出会いを作った二人の人物についてご紹介いたします。
1791年、交易商人であった米国人のジョン・ケンドリック船長は、毛皮の貿易で中国を訪れた後、日本とは交易ができないと知りながら、自分が船長を務めていた「レディ・ワシントン号」(ボストン船籍)と「グレイス号」(ニューヨーク船籍・ダグラス船長)の2隻の米国商船で日本に向かい、和歌山県串本大島に「悪天候のため避難した」として立ち寄りました。
ケンドリック船長は、持っていたラッコの毛皮が高く売れるのではないかと考えて交易を申し込んだものの、当時の日本では毛皮はまったく価値を持っておらず、交易交渉は失敗に終わりました。
わずか数日の滞在であったものの、これが公文書(「マサチューセッツ海事史」ほか)に記録された初めての日米の出会いであるとされています。
1841年1月、仲間4人とともに万次郎は漁に出たものの、3日後にシケに遭い漂流し、それから6日後、高知県土佐清水市から海上760キロ南の太平洋の孤島、鳥島に漂着します。そこで約半年間、過酷な無人島生活を送っていたところ、海亀の卵を食料にするためにこの島にやってきたアメリカの捕鯨船ジョン・ハウランド号によって発見、救助されました。
当時の日本は鎖国の時代で、外国船は日本に近づくことさえ難しかったことから、同捕鯨船のウイリアム・H・ホイットフィールド船長は、5人の漂流者を安全なハワイへと連れて行きました。万次郎はそこで米国へ渡る決心を行い、船長もその申し出を快く受け入れたことから、1843年、同船は米国最大の捕鯨基地だったマサチューセッツ州ニューベットフォードに帰港し、万次郎は日本人として初めて米国本土に上陸しました。
米国で英語、数学、測量、航海術、造船技術などを学び、捕鯨船に乗って世界中を航海した後、1852年に土佐へ帰郷しました。1860年に幕府が「日米修好通商条約」批准のために初の公式海外使節団を米国に送ることになった際には、万次郎は随行艦「咸臨丸」に乗船して通訳として活躍する等、日米の架け橋として幾多の功績を残しました。